En els darrers anys s'han fet molts estudis dins el món de la neuroeducació (neuromúsica) que expliquen els gran beneficis que aporta l'aprenentage musical.
Quan aprenem a tocar un instrument o a cantar, realitzem moltes tasques alhora:
I tot això al mateix moment.
És per això que la neuroeducació diu que fer música és una de les activitat que activa més parts de cervell.
I a més, diuen que mentres fem aquestes accions, també afavoreixen a altres aspectes de l'aprenentatge.
BENEFICIS DE LA MÚSICA.
El cervell comparteix les mateixes àrees en la lectura del llenguatge musical que el verbal. El ritme i la discriminació auditiva té molt a veure amb la discriminació de fonemes i grafies. I també millora la comprensió i li expressió oral.
La neuroeducació també explica que les persones que fan música tenen facilitat per aprendre segones llengües.
En la identificació i discriminació auditiva d'instruments, veus i altres elements musicals, ens anem fent moltes imatges mentals del que escoltem. I anem millorant en precisió.
A la música hi ha tots els aspectes de la métrica del ritme que és el que organitza els sons en durades, accents, compassos, intèrvals musicals, … i tot això té a veure directament amb els mateixos processos matemàtics quan fem conjunts, operacions matemàtiques, fraccions, intervals matemàtics…
També hi ha tots els aspectes de física i acústica en la construcció d'aquests instruments i en la producció dels sons. (Divisió de les cordes, llargada dels tubs de ressonància, distància que recorre l'aire per produir un so o un altre, ….)
La música fa disparar els records. Hi ha molts docents que fan ús de la música o cançons perquè els seus alumnes aprenguin altres conceptes.
De fet s'ha comprovat que amb malalts d'Alzehimer que ja no tenen cap record, quan se'ls posa música són capaços de cantar i recordar les cançons que havien escoltat en la joventut. Iés que van tant lligades a les emocions que això alhora.
Ajuda a millorar la dicció, la coordinació de diferents parts del cos. Genera una memòria analítica i muscular i s'acaben automatitzat moviments.
Imagineu-se doncs la millora que els aporta als alumnes amb TDHA. Sovint ens trobem amb alumnes que en l'àrea de música són capaços de controlar molt més els impulsos sobretot quan estem tocant instruments.
Ajuda a guanyar en disciplina, a desenvolupar estudiants més perfeccionistes i curiosos, amb més capacitat d'esforç i més motivats.
A perdre por a nous reptes.
La música té el poder d'unir, de connectar-nos. Es comparteixen sentiments Per un mateix gust musical.
Desenvolupa l'habilitat del treball en equip i ajuda a socialitzar-se.
S'aprèn a col.laborar i a construir i compartir idees.
La música alegre fomenta noves idees i ens fa passar a l'acció fent recerca i buscant solucions als conflictes.
Ens fa guanyar en autoestima. Participar d'un projecte en grup, d'un nou repte on hi juga la por però a la vegada també l'adrenalina fa que després et sentis satisfet/a del que s'ha aconseguit.
Algunes activitats que fem...
Cada curs des de fa ja anys fem una trobada amb els i les alumnes de 2n cicle de totes les Escoles Andorranes, per fer una cantada. Aquest curs la nostra cantada interescolar, l'hem hagut de fer virtualment per mesures sanitàries. No obstant això, els alumnes ho han gaudit d'allò més, enregistrant les veus i fent el video final.